Proses perubahan kedudukan sosio-ekonoomi seseorang dikenal sebagai mobbiliti sosial. Sistem kelas terbuka bermakna kedudukan setiap individu dipengaruhi oleh status yang diperolehi dan persaingan antara ahli kumpulan adalah digalakkan. Dalam sistem kelas tertutup kedudukan individu adalah tidak anjal, kurang kemungkinan perubahan kedudukan, misalnya akibat perhambaan dan sistem kasta.

Jenis-jenis mobiliti sosial adalah

a) mobiliti horizontal - pergerakkan seseorang dari satu kedudukan sosial kepada yang lain dalam status yang sama; dan
b) mobiliti vertikal - pergerakkan seseorang dari satu kedudukan sosial kepada yang lain dalam status yang berbeza. Terbahagi kepada mobiliti intergenerational (seorang anak mempunyai kedudukan baik [doktor] berbanding dengan ibubapanya [guru]) dan mobiliti intragenerational (seorang guru naik pangkat menjadi guru besar dan setelah beberapa tahun bertukar pekerjaan menjadi seorang pensyarah).

Faktor-faktor yang mempengaruhi mobiliti sosial:
a) pekerjaan
b) pendidikan
c) perkahwinan
d) individu

Kesan mobiliti sosial terhadap masyarakat: bergantung kepad pergerakan secara vertikal atau horizontal. Pada umumnya setiap orang cuba membaiki kedudukan sosial dan mengharapkan kesan positif darinya - ganjaran pendapatan pengiktirafan status, pembaikan taraf hidup dan kebahagiaan.
Lain-lain bentuk stratifikasi:

a)stratifikasi sistem dunia: kolonialisme, neo-kolonialisme, modernisasi dan globalisasi
b)stratifikasi mengikut bangsa dan etnik: bangsa, etnik, kelompok minoriti
c)stratifikasi mengikut gender: peranan gender
d) stratifikasi mengikut umur: penerangan kepada proses penuaan

4. Rumusan

Sistem stratifikasi telah lama wujud dalam masyarakt dunia. Stratifikasi dan mobiliti sosial mempunyai kaitan yang rapat, kerana melalui seseorang dapat membaiki kedudukan statusnya dengan menaglami pergerakan sosial.

1 Comments

Post a Comment