Jenis Ujian dan Penilaian
Penilaian merupakan satu proses untuk memperolehi maklumat kuantitatif. Ia adalah satu proses bagi guru untuk menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan menilai. Proses menilai dapat memberi maklumat tentang pencapaian objektif pembelajaran, kaedah mengajar seorang guru dan keberkesanan sesebuah kurikulum. Penilaian adalah berdasarkan kepada data kuantitatif dan penghuraian kualitatif. Ia boleh dijalankan sebelum, semasa, atau selepas satu sesi pengajaran guru. Penilaian ini boleh dijalankan berdasarkan satu pembelajaran spesifik atau kepada keseluruhan kurikulum. Menurut Nana Sudjana (1989) pula penilaian ialah suatu tindakan atau kegiatan untuk melihat sejauh mana tujuan instruksional dapat dicapai atau dikuasai dalam bentuk hasil-hasil pelajar melalui pengalaman.
Jenis Ujian
Terdapat dua jenis ujian yang akan dibincangkan dalam topik ini iaitu:
- Ujian Rujukan Kriteria (URK) dan
- Ujian Rujukan Norma (URN)
Ujian Rujukan Kriteria
Ujian jenis ini akan digunakan apabila guru ingin menilai tahap prestasi kemajuan pelajarnya. Keputusan yang diperoleh daripada ujian ini tidak akan dibandingkan dengan prestasi kemajuan pelajar lain. Penilaian jenis ini selalunya digunakan bagi menilai tahap kecergasan berkaitan kesihatan. Dalam bidang pendidikan, ujian ini melibatkan pengukuran terhadap seseorang pelajar yang diasaskan daripada jangkaan prestasi yang ada kepada pelajar yang dinilai.
Contoh 1: Bagi memastikan seseorang pelajar itu berjaya dalam ujian larian 2.4 km, pelajar perlu memenuhi syarat yang ditetapkan seperti tamat dalam lingkungan 13:00 minit misalnya. Manakala bagi ujian bertulis Pendidikan Jasmani, pelajar sekurang-kurang dapat menjawab dengan betul sekurang- kurangnya 80 peratus daripada soalan ujian.
Contoh 2: Bagi menilai keupayaan pelajar dalam kemahiran bola sepak, pelajar boleh menjawab sekurang-kurangnya lima soalan dengan betul dalam ujian pengetahuan. Ujian berasaskan kriteria ini juga ada tahap batasannya di mana apabila tahap lulus atau gagal yang digunakan tidak berupaya menilai sejauh mana baiknya kemahiran ataupun seburuk mana pencapaian kemahiran seseorang pelajar itu.
Ujian Rujukan Norma
Ujian ini digunakan apabila guru ingin mentafsir kemajuan prestasi dalam satu- satu ujian dan ia berupaya membandingkan keputusan dalam kalangan pelajar terhadap satu kelas ataupun kumpulan. Perbandingan ini dilakukan berdasarkan norma yang berupaya membandingkan keputusan antara satu sama lain. Kaedah ini sering digunakan oleh guru untuk menentukan gred yang diperoleh oleh pelajar dalam satu-satu ujian. Norma dalam Pendidikan Jasmani sering dikaitkan dalam pengukuran berat, tinggi, umur dan aras gred. Miller (2006), menyatakan guru yang ingin menggunakan ujian jenis ini perlu mengambil kira beberapa faktor seperti berikut:
- Saiz sampel yang digunakan untuk menentukan sesuatu norma itu perlu mencakupi jumlah yang besar.
- Populasi yang digunakan untuk membentuk norma; sebagai contohnya jika ujian kemahiran sukan bola sepak memiliki norma untuk satu tahap darjah, maka ujian ini hanya boleh digunakan untuk tahap darjah yang sama sahaja.
- Norma rujukan yang dihasilkan perlulah sentiasa dikemas kini.
Kedua-dua jenis ujian ini sama penting. Sekiranya seorang guru ingin membuat perbandingan pencapaian pelajar-pelajarnya, ujian rujukan norma adalah lebih sesuai. Sebaliknya bagi guru yang menekankan pada tahap penguasaan kemahiran setiap murid tanpa masa yang diambil, ujian rujukan kriteria sesuai digunakan. Jadual 1.1 menunjukkan perbandingan antara ujian rujukan norma dengan ujian rujukan kriteria.
Ujian Rujukan Norma
|
Ujian Rujukan Kriteria
|
|
Penggunaan
|
Membandingkan
pencapaian dan keupayaan individu
|
Membandingkan pencapaian
dengan kriteria yang telah ditetapkan
|
Kayu pengukuran
|
Berdasarkan perbezaan
pencapaian individu
|
Berdasarkan pencapaian
dengan kriteria yang telah ditetapkan
|
Disiplin
|
Mempunyai disiplin mata
pelajaran yang luas.
|
Tertumpu kepada tugasan
pembelajaran yang terhad.
|
Pelan
|
Ujian Jadual penentuan
yang umum digunakan
|
Kriteria terperinci
ditentukan
|
Item
Ujian
|
Soalan
disusun pada peringkat kesukaran yang berbeza.
|
Semua
soalan mempunyai peringkat yang sama.
|
Pencapaian
|
Diukur
dari segi kedudukan dalam kumpulan
|
Jadual
yang telah terbina digunakan untuk merujuk taraf pencapaian pelajar
|
Jadual : Perbandingan antara Ujian Rujukan Norma dengan Ujian Rujukan Kriteria
Jenis Penilaian
Penilaian dalam Pendidikan Jasmani yang biasa digunakan di peringkat sekolah boleh dibahagikan kepada DUA bentuk iaitu Penilaian Formatif dan Penilaian Sumatif
Penilaian Formatif
Bentuk penilaian ini digunakan bagi mengenal pasti perkembangan pembelajaran yang telah dilalui oleh murid semasa mereka mengikuti sebarang kelas pelajaran. Ia juga dapat membantu guru membimbing pelajar yang agak ketinggalan supaya dapat dipertingkatkan kemajuannya secara tersusun. Melalui penilaian jenis ini, guru akan dapat mengetahui keputusan yang berupaya menjelaskan sama ada objektif sesuatu pembelajaran itu telah tercapai atau sebaliknya. Melalui maklumat yang diperoleh, guru berupaya mempengaruhi corak pengajaran dan pembelajaran seterusnya. Rujukan berasaskan kriteria sering digunakan dalam penilaian jenis ini.
Contoh 1: Ketika guru sudah mengajar kemahiran sukan seperti tendangan asas dalam permainan bola sepak. Sebelum guru beralih kepada kemahiran asas seterusnya, guru akan bertindak menguji semula latihan asas yang telah diberikan. Jika guru telah berpuas hati bahawa kemahiran tersebut telah dikuasai oleh pelajar maka guru boleh beralih kepada kemahiran selanjutnya berdasarkan maklumat ujian yang telah dilaksanakan oleh guru itu sebelumnya. Jika keputusan yang diterima sebaliknya, guru boleh mengulang kaji dan menambah latih tubi kemahiran itu ataupun bertindak mengubah suai cara latihan yang sedang diamalkan.
Contoh 2: Jika guru telah mengajar sesuatu topik yang berkaitan seperti keselamatan ketika beraktiviti dan guru telah memperjelaskan semua isi kandungan pelajaran, guru boleh bertindak menguji secara lisan bagi melihat maklum balas akan aras kefahaman pelajar. Bila guru telah berpuas hati dengan aras kefahaman pelajar, guru boleh melangkah ke topik pengajaran yang seterusnya.
Penilaian fomatif ini boleh diringkaskan seperti berikut :
- Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
- Maklumat yang diperoleh daripada penilaian formatif dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai
- Maka guru dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang pelajar dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya
- Guru juga boleh menilai kemajuan pelajar dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat dinilai secara berpusat
Penilaian Sumatif
Penilaian jenis ini sering digunakan pada peringkat akhir sesuatu topik pengajaran. Dalam sistem persekolahan di negara ini ia diamalkan apabila sesuatu topik itu telah dilaksanakan dengan jayanya dan sering dilaksanakan apabila sudah tiba akhir penggal persekolahan atau sudah berada pada peringkat akhir persekolahan. Tujuan utama penilaian ini dilaksanakan adalah bagi mengetahui tahap penguasaan dan pencapaian murid bagi satu kelas atau kumpulan. Penilaian yang digunakan juga adalah berbentuk permarkahan yang mengutamakan aras gred atau diberikan pangkat kepada pencapaian yang dikuasai oleh pelajar. Ujian rujukan kriteria dan rujukan norma sering digunakan dalam ujian jenis ini.
Contoh 1: Di akhir sesuatu pengajaran seperti kemahiran hoki, setelah murid telah diajar semua kemahiran berkaitan, guru boleh melaksanakan penilaian menerusi satu permainan hoki. Dengan cara itu guru dapat menilai akan kemampuan penguasaan kemahiran oleh pelajar tersebut. Guru bertindak memantau semua pengajaran yang telah disampaikan kepada pelajar dan memastikan sama ada ia dikuasai dengan baik oleh pelajar atau sebaliknya. Guru boleh menilai pelajar berasakan gred seperti yang boleh digunakan ”Cemerlang”, ”Baik”, ”Sederhana”, ”Lemah” dan ”Sangat Lemah”.
Contoh 2 : Guru boleh menggunakan penilaian berbentuk bertulis bagi menguji kefahaman pelajar pada akhir semester. Pelbagai soalan berbentuk objektif boleh digunakan dan ia perlu meliputi semua topik pengajaran. Setelah pelajar menduduki ujian ini guru boleh memeriksa jawapan murid dan seterusnya menetapkan kemahiran pelajar berasaskan markah yang berjaya diperoleh
Penilaian sumatif boleh diringkaskan seperti berikut:
- Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir tahun atau pada akhir semester
- Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang pelajar dengan pelajar lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan.
- Penilaian secara berpusat iaitu UPSR, PMR, SPM dan STPM biasanya dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia
- Keputusan penilaian secara berpusat dapat memberi maklumat tentang pencapaian pelajar di seluruh negara
Post a Comment