KONSEP ASAS DALAM UJIAN DAN PENILAIAN.
Di Peroleh Daripada :
HBPE 2203
UJIAN DAN PENILAIAN PENDIDIKAN JASMANI
PENGENALAN
- Sebelum melakukan ujian, kita misti mengetahui konsep-konsep yang perlu dalam ujian dan pengukuran.
- 4 konsep penting, kesahan, kebolehkepercayaan objektiviti dan normal-normal
- Dalam penilaian pemilihan kriteria penting.
- Konsep dan kriteria unsur penting ketika hendak melakukan dan mentadbir ujian dan penilaian.
- nstrumen atau ujian digunakan untuk mengukur dan menilai maklumat.
- Misti mempunyai ciri kesahan, kebolehkepercayaan dan objektiviti.
- Ujian ada ciri ini menghasil keputusan yang tepat dalam pengukuran psikomotor, kognetif dalam PJ.
- Sesuatu ujian boleh dipercayai tapi tidak semistinya sah digunakan, ada ujian yang konsisten tapi tidak mengukur apa yang diukur.
- Jika ujian tidak memberi keputusan yang tekal setelah diulangkaji ia tidak mungkin sah digunakan.
- Keboleh kepercayaan diperolehi dahulu sebelum melakukan kesahan ujian.
- Objektif ujian berkait rapat dengan kebolehpercayaan.
- Hubungan objektif dengan kesahan sama penting dengan hubungan kebolehkepercayaan dengan kesahan.
- Objektif dan kebolehkepercaya adalah pra syarat kesahan ujian.
- APA YANG HENDAK DINILAI DALAM UJIAN.-kriteria penting bila melakukan penilaian dalam ujian.
- Instrumen atau ujian sesuatu pengukuran diokatakan sah bila ia benar-benar mengukur apa yang sepatutnya diukur.
- Ujian bangkit tubi sah untuk mengikur daya tahan otot dan kekuatan otot bahagian abdominal tapi tidak sah mengukur kepantasan ,sebab…….????
- Sesuatu instrumen atau ujian yang sah mestilah boleh dipercayai, tapi ujian yang mempunyai keboleh kepercayaan mungkin belum tentu sah digunakan.
- Jika data dari satu instrumen tidak sah, data tersebut tidak boleh digunapakai dalam proses pengukuran dan penilaian. Kerana ia akan menghasilkan keputusan yang tidak tepat.
- Kesahan merujuk sesuatu yang berarti dan berguna berdasarkan skor ujian.
- Pengukiran mempunyai kesahan tinggi jika darjah kebolehkepercayaan mengukur apa yang misti diukur adalah tinggi.alam PJ nilai kelorasi kesahan ujian diantara 0.80 dan keatas
- PJ terdapar 4 jenis pengukuran kesahan, KESAHAN LOGIKAL. KANDUNGAN, KRITERIA DAN KONSTRUK.
- Kesahan muka (face validity)
- Anggaran sama ada sesuatu instrumen
- Ujian kelihatan mengukur sesuatu kriteria yang hendak diukur.
- Mengukur prestasi lakuan yang terlibat (yang sebenarnya)
- Ujian lari 30 meter adalah ujian yang sah bagi mengukur kepantasan berlari kerna ujian tersebut mengukur kepantasan berlari.
- Content Validity- Penilaian sistematik ke atas isi kandungan ujian untuk menentukan sama ada domin tingkahlaku yang hendak diukur mewakili keseluruhan sesuatu domin.
- Merujuk sejauh mana instrumen dapat mengumpul data yang merangkumi kandungan bidang yang dikaji.
- Instrumen dikatakan kandungan yang tinggi sekiranya mengukur semua isi kandungan bidang yang dikaji.
- Kesahan kandungan tinggi bila wujud kesemua sasaran kandungan ujian sama rata.
- Menepati populasi- instrumen dibina menepati latarbelakang dan tingkahlaku pelajar.
- Pelaksanaan instrumen baik dan memuaskan.
- Masa yang diperuntukan mencukupi dan memadai.
- Berlaku peningkatan
- Berlaku perubahan sikap ke arah lebih cemerlang.
- Ditentukan berdasarkan hubungan yang sistematik antara pengukuran kriteria dengan pengukuran lain yang digunakan untuk menganggarkan sesuatu kriteria.
- Berdasarkan kapada pekali korelasi antara ujian tertentu dengan suatu kriteria.
- Digunakan dalam bentuk
- Kesahan sejajar
- Kesahan serentak (Concurent validity). Diperolehi dengan mengukur kriteria terlebih dahulu.
- Kriteria ujian telah diterima pakai secara meluas sangat mahal dan sukar, untuk memudahkan pentadbiran pengukuran baru di gunakan sebagai penganti instrumen kriteria tersebut.
- Perkiraan pekali korelasi digunakan berdasar skor ujian instrumen baru dengan instrumen kriteria ke atas kumpulan subjek yang sama.
- Nilai pekali menghampiri 1 maka ujian digunakan mengukur sesuatu pembolehubah adalah menyamai kriteria dan mempunyai kesahan.
- Ujian pengambilan oksijen maksima (VO2 max) ujian terbaik dan sah untuk mengukur daya tahan kardiovaskular , tetapi peralatan ini mahal dan sorang saja boleh buat ujian satu masa, sebagai alternatif ujian Bleep, Larian 2.4km. Ujian lari 12 minit digunakan sebagai anggaran pengunaan oksigen maksima.
- Bagi menentukan kesahan sejajar kedua ujian ditadbir ke atas kumpulan subjek yang sama dan pada masa yang sama.
- Kesahan ramalan (Pridictive Validity)
- Sama dengan kesahan sejajar dimana ia ditentukan oleh ukuran kriteria.
- Data ujian dan data kriteria dikumpul pada masa yang sama kesahan durujuk kesahan kriteria. Data kriteria yang dikumpulkan terlebih dahulu meramal data kriteria akan dikumpulkan maka kesahan tersebut sebagai kesahan jangkaan.
- Kesahan jangkaan yang tinggi ditunjukan daripada data yang diperolehi ujian awal ia mempunyai kolerasi yang tinggi dengan data yang ditempatkan pada masa hadapan.
- Contuct Validity- Ketepatan instrumen mengukur sesuatu kontruk atau gagasan berdasarkan ciri tingkahlaku.
- Diperolehi berdasar kaedah saintifik dengan menggunakan pelbagai prosidur statistik.
- Contoh ujian kepantasan antara pelari wakali sekolah dan tidak. Pelari sekolah lebih pantas kesahan kontruk ditunjukan bila skor min kepantasan berlari lebih tinggi dan berbeza signifikan berbanding pelari tidak wakil sekolah.
- Biasanya perbezaan signifikan antara dua min pada aras alpha .01 bagi memastikan kedua kumpulan berbeza.
- Contoh.Perbandingan prestasi 2 kumpulan sebelum dan selepas menjalani ujian.Kesahan kontrak ditentukan jika skor min pasca ujian lebih baik dan signifikan berbanding dengan pra ujian.
1. Sifat pengambil ujian.
Ujian akan sah jika individu sama segi umur, jantina,pengalaman.
2. Pemilihan kriteria yang hendak diukur.
Jika semua pengukuran berkaitan dengan set markah, perbezaan koefisien akan diperolehi.
3. Keboleh kepercayaan
Boleh dipercayai untuk menjadi sah
4.Prosidur pentadbiran.
Tidak ikut arahan pelaksanaan ujian dan faktor persekitaran.
KEBOLEHKEPERCAYAAN.
- Merujuk kepada ujian yang kosisten.
- Ujian mempunyai kadar kesahan yang tyepat, mempunyai nilai keboleh kepercayaan yang tinggi.
- Keputusan ujian tidak dipercayai kesahan ujian adalah terhad.
- Ada ujian mempunyai kebolehkeparcayaan tinggi daripapa yang lain dalam sukan. Ujian fizikal mempunyai kebolehkepercayaan koefisin tinggi berbandingan dengan ujian servis dalam tenis dan badminton.
- Nilai pekali korelasi atau pekali kebolehkepercayaan dari .08 – 100 tinggi.0.60- 0.79 sederhana tinggi, .40 – 0.59, sederhana .20 –.39 rendah .00 hingga 0.19.
a) Ujian kebolehkepercayaan berkaitan normal
- Individu kumpulan yang sama atau pengkiraan pertalian koefisen antara dua set markah.
- Kaedah penghasilan pertalian atau analisis perbezaan digunakan untuk mengira koefisen.
- Kesilapan kebolehkepercayaan mungkin pada perubahan pelajar sendiri.
- Memerlukan pentadbiran yang selari atau sama banyak kepada kumpulan yang sama
- Dilakukan semasa ujian yang sama atau dalam waktu yang berlainan dengan masa yang terhad.
- Masalah nanti menganggarkan kesukaran kebolehkepercayaan dalam bentuk set yang selari dalam isi kandungan dan ciri-ciri sifat tersebut.
- Jika ujian dilakukan masa singkat,pembelajaran motivasi dan keadaan penilian tidak mempengaruhi pertalian koefisien
- Ujian dibahagi kepada setengah dan markah berkait rapat’
- Memerlukan satu pelaksanaan terhadap ujian dan tidak memerlukan pembentukan ujian kedua
- Ia digunakan untuk menganggar kepercayaan koefisien untuk ujian pengetahuan dan ujian kemahiran yang berhubungkat.
- Koefisen kebolehkepercayaan boleh dikira kaedah ini, kerana ia meningjkat dalam bentuk berpanjangan dan memerlukan anggaran.
- Formula Sperman-Brown digunakan untuk menganggar koefisen bagi ujian pengetahuan, juga ujian kemahiran.
- Mengira half test.Untuk setiap pembahagian mempunyai koefien yang berlainan.
- KR 20 menganggar pertalian yang sama mungkin wujud jika kombinasi pembahagian setengah berhubungkait. Dua asa kaedah ini
- Jenis ujian boleh dikira 1 untuk betul dan 0 untuk salah.
- Jumlah markah sama jumlah terhadap markah jenis ujian.
- Pengelasan yang konsisten atau bagaimana konsisten ujian pengelasan individu sebagai mahir atau tidak mahir.
- Ujian dilakukan dalam kumpulan berdasarkan keputusan markah ujian
- Pembahagian persetujuan dikenalpasti beberapa banyak ahli kumpulan dikelasfikasikan sebagai mahir atau tidak mahir dalam kedua ujian yang dilakukan.
- Sekumpulan peserta dimana keputusan tersebut digunakan untuk membuat tafsiran antara peserta lain.
- Adalah nilai yang betrhubung kait dengan keputusan seseorang dalam masyarakat.
- Norma diterjemah dalam populasi yang besar contoh pelajar semua negara sebagai keseluruhan. Peratusan normal dikategori, sangat lemah, lemah, sederhana, baik dan cemerlang.
- Bila memilih atau membentuk ujian kriteria pemilihan ujian penting untuk kesahan, kebolehkepercayaan dan objektiviti.
- Kriteria menolong untuk mengenalpasti ujian mana yang dipilih ...
– Kos Pentadbiran ujian.
– Sumber manusia dan peralatan
– Memenuhi objektif
– Mencabar dan bermakna.
PENGURUS DAN PENTADBIRAN UJIAN DAN PENILAIAN.
- Kunci penilaian ialah merancang dan kamudian mentadbir ujian yang dilakukan.
- Persediaan Pra - ujian
- Memahami ujian
- Memaklumkan prosidur ujian
- Memberi arahan
- Penyediaan pelajar
- Merancang ujian percubaan dan memanas badan
- Menyedia peralatan dan kemudahan ujian.
- Menyedia borang skor pemarkahan
- Mengangarkan masa ujian yang diperlukan.
a)Persediaan
- Apa ujian akan dilakukan dan mengapa ujian dilaksana.
- Utama latian dan kamudiaan arahan dan prosidur ujian dengan jelas dan tepat.
- Demotrasi jika perlu.
- Komen dan ulasan perserta ujian sebelum dan selepas.
- Beri motivasi semua peserta dan juga yang lemah.
- Layanan kepada pentadbir ujian.
- Berikan semangat kepada percubaan, motivasi melakukan terbaik untuk percubaan yang ke dua.
- Elakkan pemakluman markah rendah .
Pengambil ujian jika tidak mematuu arahan menjeskan aspek keselamatan
Penilaian dan Pelaporan
Mengumpul maklumat peserta
a) Menilai markah ujian
- Menggunakan teknik tertentu.
- Data dimasukkan dalam komputer
- Analisis untuk melihat ciri yang boleh mempengaruhi dan memberi maklumat tentang kumpulan ujian dan menyedikan data untuk tujuan laian.
- Mungkin ada individu lain berminat pada ujian dan pencapaian.
- Dibuat dalam komputer dan kertas pemarkahan dan keputusan ujian disimpan.
- Data disimpan, analisis untuk dapat keputusan ujian.
- Keputusan dan analisis ujian digunakan untuk kegunaan guru.
Post a Comment