1.1 Pendahuluan
… it is difficult to see how teaching can be improved or how curriculum proposals can be evaluated without self-monitoring on the part of teachers. A research tradition which is accessible to teachers and which feeds teaching must be created if education is to be significantly improved. (Stenhouse 1975:165)
Kajian tindakan melibatkan pengumpulan dan penterjemahan data untuk memudahkan pemahaman seseorang tentang sesuatu fenomena atau permasalahan di tempat kerja. Perkara utama dalam prinsip pelaksanaan kajian tindakan ialah matlamat untuk memperbaiki amalan seseorang atau mengatasi masalah yang dihadapi dengan membuat tindakan terhadap penemuan yang didapati tentang sesuatu amalan itu. Kajian tindakan dalam pendidikan menjadi satu perkembangan penting yang memberi alternatif penyelidikan kepada pendidik.
Pengamalan 'research thinking and orientation’ dan ‘research-based decision-making' dalam tugas harian dalam kalangan guru merupakan satu daripada pendekatan terbaik untuk meningkatkan mutu kecemerlangan pendidikan, terutamanya dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian tindakan merupakan wadah yang sangat berkesan dalam membantu guru-guru memahami dan menganalisis masalah dan seterusnya menjalankan kajian bagi mendapatkan jawapan untuk mengatasi masalah tersebut. Kajian tindakan membantu guru-guru untuk bertindak secara sistematik berdasarkan tatacara yang digariskan untuk menjalankan kajian.
1.2 Definisi Kajian Tindakan
Kajian tindakan adalah satu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta iaitu pengamal pendidikan, guru atau pendidik sebagai penyelidik dalam situasi sosial itu sendiri. Sebagai penyelidik, mereka melaksanakan tindakan praktik (intervensi) bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing- masing, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan. Ia melibatkan proses membuat refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati.
Terdapat pelbagai definisi kajian tindakan yang telah dikemukakan oleh pakar-pakar kajian tindakan. Antaranya adalah seperti berikut:
i. Kemmis & McTaggart (1988)
Kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif, dilakukan oleh peserta yang berada dalam sesuatu situasi sosial bertujuan meningkatkan kerasionalan dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan dan pendidikan mereka sendiri, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan
ii. Ebbut (1985)
Kajian tindakan merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.
iii. McNiff (1988)
Kajian tindakan adalah satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan- amalan tersebut dan bersedia untuk mengubahnya. Ia melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara bersama.
iv. Somekh (1989)
Kajian tindakan ialah satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam situasi sosial itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.
v. Cochran-Smith dan Lytle (1990)
Kajian tindakan merupakan kajian bilik darjah yang dilakukan oleh guru-guru bagi membolehkan mereka meneroka isu-isu yang mereka sukai. Ia juga menyediakan satu kaedah yang formal bagi menjadikan pengetahuan guru sebagai sebahagian daripada sumber maklumat dalam pengajaran serta mendekatkan guru dalam struktur kuasa dalam pendidikan.
vi. Kember dan Gow (1992),
Kajian tindakan melibatkan pengamal (guru) untuk mencuba membaiki pengajaran mereka melalui kitaran yang melibatkan proses perancangan, pelaksanaan, pemerhatian dan refleksi.
Kesimpulannya, berdasarkan pelbagai definisi tersebut dapat dirumuskan bahawa kajian tindakan merupakan satu kaedah untuk guru mereflek masalah yang mereka hadapi, memungut dan menganalisis data dan melaksanakan perubahan terhadap amalan mereka berdasarkan dapatan-dapatan yang diperolehi. Kajian tindakan menjurus kepada matlamat menjalankan penyelidikan tindakan, iaitu atas keinginan dan kecenderungan guru untuk membaiki kualiti amalan atau pengajaran pembelajaran serta situasi kerja. Sehubungan dengan itu, guru dapat mengatasi masalah yang dihadapinya dalam konteks amalan mereka sendiri.
1.3 Tujuan Kajian Tindakan
Kajian tindakan bertujuan untuk memperbaiki amalan pengajaran, memperbaiki atau meningkatkan kefahaman terhadap amalan pengajaran, dan memperbaiki situasi di mana pengajaran dijalankan.
Semua guru adalah penyelidik kerana sesiapa sahaja yang terlibat dalam pengajaran secara langsung sebenarnya terlibat dalam proses penyelidikan tindakan melalui semua fasa iaitu merancang, melaksana, memerhati dan mereflek. Kepentingan guru melaksanakan penyelidikan ke atas pengajaran dan pembelajaran juga telah ditegaskan oleh Stenhouse (1984:69) iaitu:
...Guru yang baik tidak perlu disuruh membuat sesuatu. Mereka tidak bergantung kepada penyelidik-penyelidik, Jemaah Nazir, pihak yang membuat inovasi atau penyelia. Guru yang baik adalah sentiasa rela menerima nasihat, bimbingan dan bantuan. Pendidik-pendidik luar bilik darjah boleh memberi khidmat nasihat tetapi hanya guru sahaja yang akhirnya diamanahkan untuk mengajar dengan baik. Oleh yang demikian, guru sepatutnya menganggap strategi-strategi dan teknik-teknik pengajaran sebagai percubaan dan eksperimen supaya mereka dapat mengkritik kemahiran-kemahiran mereka bagi mencapai peningkatan kemahiran profesionalisme. Perbuatan sedemikian membawa maksud bahawa guru patut melibatkankan diri dengan penyelidikan bilik darjah.
Budaya penyelidikan amat perlu diterap dan diberi penekanan dalam kalangan guru di sekolah. Ia amat bertepatan dengan tugas guru sebagai pendidik yang sekali gus berperanan sebagai agen perubahaan. Sehubungan dengan itu, setiap permasalahan, kekangan atau kerumitan yang berlaku pada peringkat sekolah sewajarnya dapat diselesaikan secara bijaksana oleh warga pendidik di sekolah.
1.4 Ciri-ciri Kajian Tindakan
Ciri penting kajian tindakan ialah:
i. dilakukan oleh guru atau pendidik dalam konteks tugas seharian atau dalam konteks mata pelajaran dan kelas yang mereka ajar;
ii. dilakukan secara berkumpulan dan secara kolaboratif dengan membentuk kumpulan-kumpulan guru yang bersifat kritis kendiri (self-critical) dan berkomitmen untuk meningkatkan kefahaman praktis mereka; menggunakan tindakan praktis bagi menyelesaikan masalah dan mengembangkan pengetahuan secara serentak.
iii. pengkaji terlibat secara langsung dalam usaha memperbaiki amalan pendidikan dan menambahkan kefahaman terhadap amalan tersebut;
iv. banyak menggunakan aktiviti atau kaedah refleksi kendiri;
v. dilakukan secara sistematik dan ‘rigorous’; dan
vi. dilakukan secara berterusan, berkembang mengikut kitar refleksi kendiri iaitu tinjauan, perancangan, pelaksanaan dan renungan atau refleksi.
1.5 Model Kajian Tindakan
Terdapat pelbagai model kajian tindakan yang telah dibangunkan oleh para penyelidik antaranya ialah Model Kajian Tindakan yang dibangunkan oleh Kemmis & McTaggart (1988). Model tersebut menyarankan empat langkah kajian tindakan berdasarkan gelungan (cycle) seperti berikut:
i. Mereflek (Reflect);
ii. Merancang (Plan);
iii. Bertindak (Action); dan iv. Memerhati (Observe).
Langkah-langkah tersebut boleh dirumuskan seperti yang ditunjukkan pada Rajah 1.
Rajah 1: Gelung Kajian Tindakan (Kemmis & McTaggart, 1988) Rajah 1 menunjukkan kajian tindakan dijalankan berpandukan proses berikut:
i. guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani;
ii. guru menyediakan satu rancangan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya; dan
iii. guru melaksanakan rancangan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu.
Refleksi dilakukan bertujuan seperti berikut:
i. memahami kewujudan sesuatu masalah/kesukaran;
ii. memahami mengapa masalah tersebut wujud;
iii. memahami bentuk masalah yang timbul;
iv. mengetahui tahap keseriusan masalah yang membelengu pengajaran dan pembelajaran tersebut; dan
v. memahami pelaku yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam permasalahan itu.
Keseluruhan pelaksanaan kajian tindakan tersebut disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika masalah tidak dapat ditangani, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah dapat diselesaikan. Satu kritikan terhadap model ini ialah ia sentiasa berlanjutan dan tiada finality dalam sesuatu proses yang hendak dilaksanakan.
1.6 Perkembangan Kajian Tindakan
PERKEMBANGAN KAJIAN TINDAKAN
DIPERKENALKAN OLEH KURT LEWIN (1946) (Ahli Psikologi Sosial)
Dua Idea Utama Konsep Penyelidikan Tindakan
Keputusan Bersama
Komitmen Untuk Penambahbaikan
Idea Lewin digunakan oleh Stephen Corey
di Teachers’ College Columbia University, New York (1953)
sebagai pendekatan penyelidikan di sekolah
Tahun 1970-an Penyelidikan mendapat perhatian antarabangsa
Lawrence Stenhouse memperkenalkan Konsep Guru Sebagai Penyelidik
1975-Humanities Curriculum Project (HCP)
1978-Research as a basic for teaching (di UEA, Norwich, England)
Tahun 1976 John Elliot dan Rakan-rakan memperkenalkan Ford Teaching Project di CARE, UEA, Norwich Classroom Action Research Network (CARN) Projek PALM (1988-1990)
Penyelidikan Tindakan berkembang di Eropah, Australia dan USA
Di Malaysia, KT berkembang 1990-an
Konsep KT diperkenalkan kepada 41 orang pensyarah institut/maktab perguruan dan pegawai BPG dari 11 hingga 20 Disember 1988 oleh Prof. Stephen Kemmis dari School of Education,
Deakin University, Australia.
Tahun 1990-an Idea “guru sebagai penyelidik”
menjadi sebahagian kandungan kursus program pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan di institut/maktab perguruan.
“ Programme for Innovation, Excellence and Research” (PIER) BPPDP 1993-1996
KT sebagai mata pelajaran dalam komponen kursus DPM
di Institut/Maktab Perguruan bagiKursus Diploma Pendidikan dan Ijazah
Rajah 1.2 : Perkembangan Kajian Tindakan Di Malaysia
1.7 Kajian Tindakan di Malaysia
Kajian tindakan di Malaysia mula diperkenalkan secara formal kepada 41 orang pensyarah maktab perguruan serta pegawai dari Bahagian Pendidikan Guru (BPG) pada Disember 1988 melalui satu kursus jangka pendek (BPPDP, 2005). Kursus ini dikendalikan oleh Prof. Stephen Kemmis dari School of Education, Deakin University, Australia pada 11 hingga 20 Disember 1988. Dalam tahun 1990an, idea “guru sebagai penyelidik” telah menjadi sebahagian daripada kandungan kursus program pra- perkhidmatan dan dalam perkhidmatan di Institut Pengajian Guru Malaysia (IPGM) sehingga kini.
Kegiatan kajian tindakan terus mendapat perhatian daripada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dari tahun 1993 hingga 1996 apabila Projek PIER (Programme for Innovation, Excellence and Research) dilaksanakan dengan peruntukan Pinjaman Bank Dunia Sektor Pendidikan Rendah dan Menengah Ketiga. Program ini diurus setiakan oleh Unit Penyelidikan, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP). Dalam program PIER, empat sub-program telah diwujudkan, iaitu Sub- Program 1: Inovasi dalam Sains dan Matematik; Sub-Program 2: Sekolah Kecil dan Terpencil; Sub-Program 3: Pendidikan Jarak Jauh; dan Sub-Program 4: Penyelidikan Pendidikan. Tiap-tiap program ini diurus oleh seorang Pengurus Program yang merancang, menyelaras, dan memantau perjalanan program. Di samping itu, empat orang Pakar Perunding dari universiti di Australia dan lima orang Pakar Perunding dari universiti tempatan juga dilantik untuk memberi khidmat perundingan dari semasa ke semasa.
Program kajian tindakan diberi penekanan di bawah Sub-Program Penyelidikan Pendidikan, kerana KPM berpandangan bahawa guru perlu didedahkan dengan ilmu penyelidikan bagi mempertingkatkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kolaborasi antara Bahagian Pendidikan Guru (BPG) dan BPPDP telah membolehkan satu kumpulan guru dan pegawai dihantar ke United Kingdom untuk belajar perkaedahan kajian tindakan dengan lebih lanjut lagi untuk membolehkan mereka menjadi fasilitator kursus kajian tindakan. Kursus yang diikuti oleh empat orang pensyarah IPGM, lima orang guru dan seorang pegawai BPPDP, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) itu adalah Classroom Action Research di School of Education and Applied Research in Education (CARE), University of East Anglia, Norwich, England pada tahun 1994. Satu lagi kursus yang dihadiri oleh 11 orang peserta yang terdiri daripada pegawai KPM, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan guru sekolah ialah di Australia pada tahun 1995. Kumpulan ini telah menghasilkan satu Modul Kajian Tindakan pada tahun 1995 untuk digunakan oleh para guru di bawah projek kajian tindakan (BPPDP, 1995).
Bagi menambahkan keberkesanan projek penyelidikan pendidikan ini seorang pakar runding dari The International Development Program of Australian Universities and Colleges (IDP) telah dilantik melalui perjanjian kerjasama antara Kerajaan Malaysia dengan IDP pada 21 Januari 1995. Professor Nerida Ellerton dilantik sebagai pakar runding luar negeri manakala Dr. Kim Paik Lah dari Universiti Sains Malaysia sebagai pakar runding dalam negeri. Melalui khidmat pakar runding ini, beberapa siri kursus dan bengkel telah di adakan di seluruh negara yang melibatkan peserta kursus yang terdiri daripada para guru, pensyarah maktab perguruan serta pegawai-pegawai pendidikan dari Bahagian-bahagian di KPM, JPN, dan PPD.
Pengetahuan dan maklumat yang diperoleh oleh peserta-peserta kursus Kajian Tindakan di luar negara telah disebar luas kepada guru-guru di sekolah melalui modul serta kursus dan bengkel untuk mendapat kesan berganda (multiplier effect) bagi membudayakan penyelidikan di sekolah. Peserta-peserta kursus terdiri daripada pegawai-pegawai pendidikan dan guru-guru sementara fasilitator terdiri daripada pakar runding tempatan, pegawai-pegawai BPPDP, kakitangan sumber yang telah dilatih di bawah PIER dan pegawai-pegawai JPN.
Di samping menghadiri kursus kajian tindakan, peserta kursus juga telah menjalankan projek-projek Kajian Tindakan dengan mendapat peruntukan daripada peruntukan PIER di bawah Sub-Program IV (Penyelidikan Pendidikan) yang disalurkan melalui BPPDP. Bagi menyebarluaskan dapatan-dapatan kajian tindakan, seminar-seminar penyelidikan tindakan telah diadakan setiap tahun sejak tahun 1994 hingga kini. Bahan-bahan sokongan seperti Modul Kajian Tindakan juga dihasilkan bagi membantu pelaksanaan kajian tindakan.
Usaha untuk mempergiatkan aktiviti kajian tindakan setelah tamatnya program PIER diteruskan dengan pengagihan peruntukan daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar pada tahun 1998 dan 2000. Dengan peruntukan ini, beberapa kursus yang melibatkan guru sains dan matematik telah dapat dijalankan.
1.8 Budaya Penyelidikan Dalam Kalangan Guru
Sejak tahun 2001 hingga sekarang, BPPDP telah mendapat peruntukan khas di bawah Anggaran Belanja Mengurus bagi program membudayakan penyelidikan melalui kajian tindakan dalam kalangan guru. Di samping BPPDP sebagai penggerak utama projek pemupukan budaya penyelidikan di kalangan guru, JPN dan PPD di semua negeri adalah bertanggung jawab dalam merealisasikan matlamat memupuk budaya penyelidikan di kalangan guru sekolah. Seorang Pegawai Penyelaras Kajian Tindakan telah dilantik bagi setiap negeri. Pegawai Penyelaras Kajian Tindakan bersama pegawai di PPD bertanggungjawab merancang dan melaksanakan projek pemupukan budaya penyelidikan serta menyelaras dan memantau pelaksanaannya di sekolah-sekolah di setiap negeri. Di samping itu, lima orang Jurulatih Utama Kajian Tindakan (JU) bagi setiap negeri juga telah dilantik.
Seminar Penyelidikan Kebangsaan yang diadakan setiap tahun mulai 1993 merupakan saluran khas bagi penyebaran hasil kajian tindakan. Para guru diberi peluang untuk membentangkan laporan kajian tindakan dan berkongsi pendapat dengan guru-guru lain yang terlibat dalam rangkaian kajian tindakan yang telah ditubuhkan di setiap Jabatan Pelajaran Negeri.
Tujuan memupuk budaya penyelidikan dalam kalangan guru ialah untuk:
i. membantu guru dalam menghadapi cabaran dan masalah berhubung dengan amalan pengajaran dan pembelajaran serta dapat memperkembangkan kemahiran profesional guru khususnya dalam mengenal pasti teknik atau kaedah pengajaran pembelajaran yang berkesan;
ii. memberi peluang kepada guru membuat sumbangan penting untuk mengukuhkan asas pengetahuan profesional di samping membolehkan guru menyelesaikan masalah professional tanpa merujuk kepada arahan luar;
iii. mengeluarkan guru daripada kongkongan amalan rutin dan meningkatkan amalan- amalan profesional khususnya dalam menguji sendiri dan memperkembangkan idea-idea baru tentang amalan mereka. Dengan itu, guru mempunyai hak milik dalam memperkenalkan amalan-amalan yang efektif;
iv. menggalakkan guru menyelesaikan masalah yang wujud dalam amalan harian dengan membuat refleksi bagi mendapatkan idea dan strategi baru ke arah pembaharuan;
v. menggalakkan guru menyelidik amalan sendirian, membaiki tindakan dan menilai hasil atau keberkesanan tindakan tersebut. Melalui cara ini, guru mempunyai kuasa untuk membuat keputusan dalam bilik darjahnya sendiri;
vi. menggalakkan guru berkongsi pengalaman dan memberi publisiti tentang amalan- amalan profesional mereka. Hal ini dapat meningkatkan keyakinan diri guru sebagai kumpulan profesional dan dapat membaiki prestasi dan kepuasan kerja; dan
vii. mendorong guru secara individu atau bersama membuat refleksi ke atas amalan mereka, menganalisis peranan mereka dari segi kekuatan dan kelemahan, mengambil tindakan yang wajar dan memantau kesannya. Ini memberi peluang guru menjadi agen perubahan.
1.9 Rumusan
Kajian tindakan dapat membantu meningkatkan tahap profesionalisme guru kerana sebagai penyelidik ia dapat memberikan semangat dan minat baru untuk mengenal pasti kaedah pengajaran baru seperti yang dicadangkan dalam literatur. Kajian tindakan juga membantu guru meningkatkan kemahiran memerhati atau mencerap, dan memperbaiki komunikasi dengan pelajar. Kesannya, guru-guru akan dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran berdasarkan penemuan daripada kajian tindakan.
Kajian tindakan membantu meningkatkan keserakanan, ‘empowerment’ dan ‘self- esteem’ dalam kalangan guru. Mereka menjadi lebih terbuka kepada perubahan, lebih reflektif, dan lebih bermaklumat. Mereka merasakan diri mereka sebagai pakar dalam bidang masing-masing, menjadi penyelesai masalah yang baik, menjadi lebih efektif, bersikap positif terhadap penyelidikan dan dapat melihat hubungan teori dan amalan dengan berkesan. Sehubungan dengan itu, penglibatan guru dalam kajian tindakan akan memberikan impak yang positif kepada guru sama ada dalam aspek meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran atau meningkatkan diri guru sebagai seorang yang lebih profesional.
Download Modul PJM3163 >>
Post a Comment