1.0 DAYA TAHAN KARDIOVASKULAR

Definisi

Astrand (1970) mendefinisikan daya tahan kardiovaskular sebagai isipadu oksigen maksimum yang digunakan semasa aktiviti fizikal. Kadar pengambilan oksigen yang maksimum seseorang adalah dianggap petunjuk terbaik bagi menentukan daya tahan kardiovaskular. Kadar ini atau kuasa aerobic maksimum didefinisikan sebagai jumlah oksigen maksimum di mana seseorang berupaya untuk menggunakan semasa aktiviti fizikal.

Menurut Collingwood,T.R. et.al (1995:87), menyatakan bahawa daya tahan kardiovaskular adalah kebolehan tubuh badan menghantar oksigen ke seluruh anggota badan untuk menghasilkan tenaga bagi digunakan untuk menjalankan aktiviti.

Daya tahan kardiovaskular adalah keupayaan system kardiorespiratori untuk melakukan kerja bagi satu jangka masa yang lama dan berterusan dengan intersiti kerja yang ringan atau sederhana. Daya tahan kardiovaskular juga merupakan komponen yang paling penting dalam profil fisiologi manusia. Ini disebabkan ia melibatkan daya tahan aerobic dan anaerobic. Kecergasan kardiovaskular bergantung kepada kombinasi salur darah, jantung dan paru-paru. Aktiviti yang berat memerlukan pengeluaran darah yang kaya dengan oksigen untuk membolehkan otot-otot menjalankan aktiviti berat yang berterusan.


 2.0  HARVARD  STEP TEST

Terdapat banyak ujian-ujian yang memerlukan individu melakukan gerak kerja yang melibatkan pergerakan seluruh tubuh badan dalam jangka masa tertentu. Ujian “Harvard Step Test”pula, telah direka untuk mengukur daya tahan  kardiovaskular dengan berdasarkan (melibatkan) pengukuran kadar denyutan nadi. Ujian ini berasaskan prinsip bahawa individu yang cergas mempunyai sistem  pernafasan dan sistem edaran darah yang lebih cekap berbanding dengan peserta yang tidak cergas dan tidak aktif. Ujian ini mengukur kecergasan individu dengan mengambil kira keupayaan individu itu untuk pulih (dalam keadaan sedia kala selepas melalakukan sesuatu gerak kerja atau aktiviti.

Objektif :

Untuk mengukur kecekapan kardiovaskular dan keupayaan pemulihan  individu sebelum/selepas melakukan gerak kerja atau aktiviti latihan.
Kumpulan Sasaran

Ujian ini sesuai untuk atlet yang aktif dan tidak aktif tetapi bukan untuk individu di mana ujian akan memberi tindak balas negatif.

Kebolehpercayaan

Kebolehpercayaan ujian merujuk kepada sejauh mana ujian adalah konsisten dan stabil dalam mengukur apa yang ia bertujuan untuk mengukur. Kebolehpercayaan akan bergantung kepada bagaimana kekuatan ujian dijalankan dan tahap individu motivasi untuk melakukan ujian. Pautan berikut menyediakan pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi keputusan dan oleh itu kebolehpercayaan ujian.

Kesahan

Kesahan ujian merujuk kepada sejauh mana ujian sebenarnya langkah-langkah apa tuntutan untuk mengukur dan sejauh mana kesimpulan itu, kesimpulan, dan keputusan yang dibuat berdasarkan markah ujian yang sesuai dan bermakna. Ujian ini menyediakan satu cara untuk memantau kesan latihan kepada pembangunan fizikal atlet.

Kelebihan

Peralatan minimum yang diperlukan.
Mudah untuk menubuhkan dan menjalankan.
Boleh dilakukan hampir di mana sahaja.

Kelemahan

Pembantu diperlukan untuk mentadbir ujian ini.
Pengiraan sendiri untuk mendapatkan hasil ujian.

Peralatan yang digunakan :           
Mikronome                                                    
Jam randek                                                    
Wisel
Kotak – ketinggian 20”(L) / 16”(P)

3.0 LOKASI ATAU TEMPAT UJIAN

Lokasi atau tempat ujian yang dilakukan perlu dikawasan yang lapang dan selamat. Hal ini adalah kerana, memudahkan ujian dijalankan dengan sempurna dan tidak berlaku pelbagai masalah yang tidak diingini.

4.0 PENERANGAN  RINGKAS

Ujian berdasarkan aktiviti atau lakuan menapak ke atas dan turun kembali dari kotak atau bangku panjang mengikut ketinggian yang telah ditetapkan dengan  kadar 30 kali seminit dalam masa 5 minit. Lakukan sehingga tidak mampu mneruskan   lakuan pada kadar yang telah ditetapkan.

Cara mendapatkan bacaan ujian – 2 kaedah (formula) ;

Score Form (Long Form)

Kadar nadi pemulihan (KNP) dikira tiga kali dalam masa 30 saat   pada setiap minit 1, 2 dan ke-3.

Rapid Form (Short Form)

Bacaan KNP sekali sahaja iaitu pada minit pertama.

Dalam kedua-dua cara bacaan, ia diambil berdasarkan masa pemulihan  denyutan jantung dan tidak mengambil kira masa rehat atau kadar nadi sebelum ujian.

5.0 FORMULA  PENGIRAAN

1.      SCORE  FORM  (LONG  FORM)

Jumlahkan ketiga-tiga  KNP
Indeks  Kecergasan              =           Masa  Menapak (saat)  X  100
                                                                   2  ( Jumlah  KNP )

                                                =           5 minit  X  60 saat  X  100
                                                                           2  ( KNP )

2.     RAPID  FORM  (SHORT  FORM)

            Indeks  Kecergasan              =             Masa  Menapak (saat)  X  100
( KNP  Minit  Pertama  )

                                                         =             5  Minit  X  60  Saat  X  100
                                                                        5.5  ( KNP  Minit  Pertama  )



6.0 KLASIFIKASI  SKOR


Indeks  Kecergasan
Klasifikasi

Lebih  90
Cemerlang

80 – 90
Baik

65 – 79
Purata  Tinggi

55 – 64
Purata Rendah

Kurang  55
Lemah

  7.0 PERATURAN  MENJALANKAN  UJIAN

Prosedur persediaan.

1.      Mengambil dan merekodkan KNR selama 30 saat.

2.      Tapak permulaan – berdiri dihadapan bangku untuk menapak pada  jarak yang sesuai.

3.      Perlakuan – setelah diberi arahan

4.      Menapak ke atas bangku dengan sebelah kaki kemudian diikuti oleh satu lagi kaki dalam keadaan tegak.

5.      Kemudian turun dengan cepat.

6.      Lakukan perlakuan secara berterusan tanpa henti sehingga arahan berhenti diberi.

7.      Boleh mula dengan mana-mana kaki.

8.      Kadar menapak – 30 kali seminit.

9.      Jangka masa lakuan – 5 minit.

10.  Perlakuan salah semasa ujian.

·   Gagal seragamkan perlakuan.

·  Gagal berdiri tegak semasa di atas bangku.

·  Gagal menapak selama 5 minit.

11.  Penilaian atau pengambilan bacaan KNP.

12.  Segera duduk dan rehat setelah berhenti.

13.  Ambil nadi bacaan  pada minit 1, 2 dan 3 selama 30 saat.

14.  Rekodkan ketiga-tiga KNP.

8.0 KESIMPULAN

Sekiranya tahap indeks subjek lemah, dan tidak mampu melakukan dengan baik. Subjek ini perlu menjalani latihan dengan kekerapan yang lebih dengan intensiti yang sederhana. Contohnya, jogging 2.4 km sehari, 3 kali seminggu atau jalan pantas 30 minit sehari, 3 kali seminggu.  Intensiti boleh ditingkatkan setelah subjek adaptasi dengan intensiti  sedia ada secara berperingkat-peringkat.

 Tahap indeks kecergasan purata rendah dan tinggi. Subjek ini perlu menjalani latihan dengan kekerapan dan intensiti yang lebih tinggi bagi menghasilkan kesan yang lebih kepada sistem kardiovaskular. Ini boleh dilakukan dengan meningkatkan ringtangan dan intensiti serta kekerapan latihan lebih dari yang biasa dilakukan.  Melalui cara ini, ia akan memaksa sistem kardiovaskular bekerja lebih  kuat lagi, seterusnya ia akan meningkatkan keupayaannya ke tahap  yang lebih baik dan mantap. Contoh latihan bebanan, latihan litar dan sebagainya. 

Post a Comment